Z pracovného výjazdu predsedu NR SR Borisa Kollára v Partizánskom

Prehliadka závodu na výrobu strešných okien, rokovanie so zástupcami nového zamestnávateľa v regióne, diskusia s predstaviteľmi mesta o aktuálnych problémoch miestnej samosprávy a napokon inaugurácia príležitostnej poštovej známky. To všetko zahŕňal pracovný program predsedu Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Borisa Kollára v Partizánskom, ktorý navštívil niekdajšiu obuvnícku metropolu v piatok 4. septembra 2020.

Druhého najvyššieho ústavného činiteľa privítal na pôde mesta primátor Jozef Božik. „Veľmi ma teší, že predseda parlamentu si našiel vo svojom náročnom programe čas a zavítal aj do nášho mesta. Som tiež rád, že sme mali priestor aj na spoločné pracovné rokovanie, kde som ho informoval o aktuálnych problémoch samosprávy v Partizánskom, ale aj v rámci Slovenska, kde som zdôrazňoval predovšetkým otázku ich financovania, a pokiaľ ide o Partizánske, aj otázku dopravnej infraštruktúry. V tejto súvislosti som ho oboznámil s najpotrebnejšími aktivitami pre Partizánske, a to je rekonštrukcia štátnej cesty I/64 na celom území mesta, resp. okresu, prekládka tejto cesty, ktorá vytvára obchvat mesta, rekonštrukcia mostného objektu vo Veľkých Bieliciach a výstavba rýchlostných komunikácií R2 a R8. Na margo týchto tém mi pán Kollár prisľúbil pomoc ako predseda parlamentu, a aj ako predseda koaličnej strany, ktorá môže na koaličných radách otvárať rôzne témy,“ uviedol Božik. Predsedu parlamentu sprevádzali na pracovnom výjazde v Partizánskom kolegovia, poslanci NR SR Petra Hajšelová a Miloš Svrček. Neskôr sa k nim pripojil aj minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Predseda parlamentu začal svoj pracovný výjazd prehliadkou výrobnej haly spoločnosti Partizánske Building Components-SK, ktorá patrí k najväčším zamestnávateľom v okrese. Jej závod v priemyselnom parku v Malých Bieliciach, v ktorom sa vyrábajú najmä strešné okná, dáva prácu viac ako 450 ľuďom z celého okolia. Ako zdôraznil generálny riaditeľ spoločnosti Juraj Michalik, výrobný závod nasleduje stratégiu dánskej materskej spoločnosti Velux, ktorá má prispieť k zmierneniu dosahov klimatickej krízy. Jej cieľom je znížiť počas nasledujúcich rokov uhlíkovú stopu na nulu. „Prvá fabrika vznikla v roku 1941 a do roku 2041 chcú mať nulovú uhlíkovú stopu a chcú ju vyrovnať aj za to, čo urobili doteraz. Myslím, že toto je cesta. Je to výborný zamestnávateľ, priateľský k ľuďom a šetrný k životnému prostrediu. Bol by som rád, keby bolo takýchto závodov na Slovensku čo najviac,“ vyzdvihol počas svojej návštevy v závode Boris Kollár.

Svoje investičné zámery v Partizánskom predstavili predsedovi parlamentu na krátkom rokovaní aj zástupcovia investora, ktorý sa zaoberá výrobou a distribúciou medicínskych setov. Je ním americká spoločnosť Medline, ktorá plánuje v priemyselnom parku v Malých Bieliciach otvoriť do roku 2022 nový výrobný závod. Zamestnať v ňom chce až 500 ľudí. V súvislosti s potencionálnym záujmom ďalších investorov, ktorí by mohli nájsť uplatnenie v Partizánskom, akcentoval primátor najmä problematiku nedostatočnej dopravnej štruktúry v regióne „Je tu treba dobudovať diaľničné napojenie buď na Trenčín alebo na Žiar nad Hronom. Rozhodne treba urobiť obchvat Partizánskeho,“ konštatoval Boris Kollár. Pomoc pri riešení jedného z najzávažnejších problémov v regióne potvrdil aj minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal: „Dohodli sme sa s pánom primátorom, že možno ešte v septembri urobíme výjazd aj so zástupcami Slovenskej správy ciest, resp. Národnej diaľničnej spoločnosti, a pokúsime sa mu pomôcť riešiť tie najakútnejšie témy“.

Priestor na diskusiu s predsedom parlamentu dostali aj poslanci mestského zastupiteľstva. Na pracovnom stretnutí na mestskom úrade s ním hovorili o potrebe skvalitnenia a dobudovania cestnej infraštruktúry v regióne, ako aj o možnostiach finančnej pomoci samosprávam zo strany štátu nielen formou úverov, ale aj dotácií. Nemenej závažný je pre mesto aj pertraktovaný problém vymožiteľnosti dane z nehnuteľnosti pri predaji iným osobám či firmám. „Ak pri predaji nehnuteľnosti samospráva nevie vymôcť daň z nehnuteľnosti, mal by sa dlh začať niekde písať a katastre by nesmeli prepísať nehnuteľnosť na nového majiteľa, pokiaľ nebude uhradený,“ načrtol Kollár s tým, že by išlo o akúsi mapu nehnuteľnosti, ktorá bude prílohou ku katastrálnemu výpisu a pokiaľ sa dlh nevyplatí, samospráva nedá povolenie k prevodu nehnuteľnosti. Ročne by tak mestá a obce nemuseli prichádzať o desaťtisíce eur. „Dohodli sme sa s pánom primátorom, že to skúsim nechať napísať na výbore pre regionálny rozvoj a verejnú správu a predložím to potom do koaličnej rady. Ak s tým nebudú žiadne problémy, potom by sme mohli touto jednoduchou úpravou legislatívy mestám a obciam pomôcť,“ dodal Kollár.

Záver pracovného výjazdu predsedu NR SR Borisa Kollára v Partizánskom mal slávnostný charakter. V areáli Vodného hradu v mestskej časti Šimonovany inauguroval aj s ministrom dopravy a výstavby SR Andrejom Doležalom i ďalšími hosťami novú poštovú známku „Krásy našej vlasti: Kaštieľ Vodný hrad v Šimonovanoch“, vydanú pri príležitosti 760. výročia prvej písomnej zmienky o kedysi samostatnej obci Šimonovany.

(msk)

You may also like...